Proteine poeder shakes 2017-06-21T18:58:09+00:00

PLANTAARDIGE EIWIT & PROTEINE SHAKES

Fit en gezond met proteïnen

Proteïne poeders zijn een praktische manier om je spieren te ondersteunen en de massa op te bouwen. Ze worden daarom veel gebruikt door bodybuilders en sporters in het algemeen. Met de vernieuwde aandacht voor sport en beweging in de maatschappij, wint het gebruik van proteïne poeders dan ook aan populariteit.

Niet alleen sporters ondervinden hier baat bij, maar ook mensen die graag bewuster willen worden van een gezonder voedingspatroon.

Protewatte?

Mensen die graag minder of geen vlees, vis of andere dierlijke producten willen consumeren, hebben met het gemis aan deze voedingsstoffen nog iets extra’s nodig. Dit tekort kan heel makkelijk aangevuld worden door gebruik te maken van proteïne poeders.

Het is dan bijvoorbeeld te verwerken in een shake of een smoothie. Ook zijn er veel recepten voor maaltijden te vinden die als belangrijkste ingrediënt een proteïne poeder hebben. Proteïnen, waarvan eiwit een onderdeel is, bevatten aminozuren. Aminozuren zijn er in twee verschillende soorten. De ene soort hebben we van nature in ons lichaam, maar het andere gedeelte krijg je binnen via eiwitten in voeding.

We noemen deze laatste soort essentiële aminozuren. Aminozuren op hun beurt, zijn verantwoordelijk voor de omzetting en opslag van voedingsstoffen. Factoren als wondgenezing, weefselherstel en de correcte werking van je organen, hangen hiermee samen. Wanneer de aminozuren hun werk niet goed kunnen doen, kan er stoornis in de stofwisseling ontstaan.

Dagelijkse doses

Normaal gesproken krijg je via je voeding genoeg proteïne binnen. Mocht deze inname uit balans zijn, dan zorg je voor extra eiwitten. Nu is het wel zo dat, met het eiwitrijk voedsel dat op de gemiddelde tafel staat, er ook veel ongewenste voedingstoffen binnenkomen.

Als je bijvoorbeeld een sappige biefstuk eet, zit daar inderdaad veel eiwit in, maar ook veel zout en vet. Daarnaast ontstaat er met regelmaat paniek in de tent betreffende eiwitrijke producten. Gaat er weleens een week voorbij zonder dat er in het nieuws gerefereerd wordt aan ziektes in pluimveebedrijven of de vleesverwerkingsindustrie.

Het vlees bevat te veel hormonen, de zeeën worden leeggevist. Ook mede daardoor besluiten steeds meer mensen op andere manieren aan hun eiwitquotum te komen.

HENNEP – POMPOEN – CHIA – SOJA – RIJST – ZONNEBLOEM

EIWITTEN VOOR IEDEREEN, ELK DOEL, BIJ AFVALLEN, SPORTEN, VROUWEN, HEREN

Whey versus plantaardig

Proteïne poeders kunnen dus een belangrijke bijdrage leveren aan het goed functioneren van het lichaam. We maken onderscheid tussen verschillende soorten proteïne poeders door ze op te delen in whey – poeder en plantaardige proteïne poeders.

Poeder van whey (wei) wordt uit koeienmelk verkregen en is zo ongeveer het meest gebruikte poeder op de markt. Wei is een bijproduct van de productie van kaas. Na het opdrogen van deze vochtige substantie blijft er whey – poeder over. Dit poeder bestaat uit koolhydraten in de vorm van lactose, vet, en een grote hoeveelheid eiwit. Er zitten echter wat nadelen aan deze soort.

De meeste van deze whey-poedersoorten hebben om te beginnen ongezonde toevoegingen, zoals kunstmatige zoetstoffen of juist geraffineerde suikers. Ook conserveringsmiddelen en bijproducten zoals antibiotica kunnen teruggevonden worden in het poeder. Whey – poeder kan ook een laag bloedsuikerpeil veroorzaken. Whey – proteïne poeder blijkt, in vergelijking met plantaardige proteïne poeders, op de eindstreep meer nadelen te hebben dan voordelen.

Vooral wanneer het langere tijd achter elkaar geconsumeerd wordt, blijkt whey behoorlijk wat gezondheidsrisico’s met zich mee te brengen. Het is daarom erg belangrijk om je goed te informeren voordat je een proteïne poeder op basis van whey gaat gebruiken. Een beter alternatief is om plantaardige proteïne poeders te gebruiken.

Het is beter voor je lichaam én heeft een schoner productieproces.

I love Leucine

Een van de eerdergenoemde essentiële aminozuren luistert naar de schone naam leucine. L – leucine om precies te zijn. Dit belangrijke aminozuur helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, ondersteunt de groei en wederopbouw van weefsel en voorkomt ook afbraak van spiereiwitten wanneer het bijvoorbeeld te lijden heeft onder stress of trauma. Dit wordt door sporters dan ook veelvuldig gebruikt.

Als L – leucine in combinatie wordt gebruikt met de aminozuren L – valine en L – isoleucine (verhouding 2:1:1) bereik je de juiste balans die nodig is voor de zogezegde ketengebonden aminozuren. In het Engels heet dit Branch Chained Amino Acids en wordt afgekort als BCAA. Deze term kom je veel tegen als je je verdiept in proteïnes.

Afhangend van de mate waarin je spieropbouw wilt bereiken, loont het wellicht om je te verdiepen in BCAA in verband met plantaardige proteïnen. Normaliter zijn whey – proteïne poeders de koplopers wat betreft BCAA’s. De plantaardige poeders die hier het dichtstbij in de buurt komen zijn de erwten – en de bruine rijst proteïne poeders. Zij geven nagenoeg dezelfde hoeveelheid BCAA’s af.

Proteïne poeder van chiazaad

Chiazaad, afkomstig van de Zuid-Amerikaanse Chia plant, zijn zwarte zaadjes die qua uiterlijk veel lijken op sesamzaadjes. De plant zelf wordt ongeveer 1 meter hoog en is familie van bijvoorbeeld de munt – en basilicumplant, ook wel de lipbloemigen genoemd.

Het zaadje is enorm voedzaam en bevat onder andere calcium en omega-3 vetzuur. En ook heel veel vitamines en eiwitten, wat het zaadje uitermate geschikt maakt als proteïne poeder.

Behalve deze belangrijke voedingsstoffen bevat het zaad ook nog ijzer, magnesium, kalium en koolhydraten.

Omdat het chiazaad ook qua antioxidanten een hoge concentratie bevat, draagt het nuttigen ervan bij aan een mooiere en meer soepele huid.

Groene kampioen

Een bron van complete proteïne is poeder van groene erwten.

Door een speciaal verwerkingsproces worden groene erwten tot een poeder gemaakt. Met een hoog proteïne gehalte is deze poedersoort een uitstekende keuze wat proteïnegehalte betreft. Poeder van deze groente is heel licht verteerbaar en bevat alle 9 aminozuren.

Fosfor, ijzer en zink zijn volop in deze soort aanwezig, zo ook kalium, vitamines B 2 en 3 en mangaan. Samen zorgen deze elementen voor een betere weerstand en het op peil houden van de energieproductie. Proteïne poeder van groene erwten heeft een langzaam verterende werking, een snelheid die het midden houdt tussen whey – poeder en whey’s kleine broertje; caseïne.

Zeer geschikt voor mensen met tolerantieproblemen aangaande voeding; het is een hypoallergeen product.

Poeder van Hennepzaad

Een andere soort proteïne wordt gevonden in hennepzaad uit de cannabisplant, waarbij ongeveer de helft van het product bestaat uit proteïnen. Na een koude persing van de zaadjes wordt het tot een poeder gemalen.

Rijk aan vezels en makkelijk te verteren, biedt hennepzaad omega-3, 6 en 9 vetzuren, alsmede vitamine E, B en D 3. Hennepzaad heeft zoveel beneficiaire eigenschappen dat het een bijzondere boost geeft aan het poeder. Denk hierbij aan mineralen en antioxidanten. Hennepzaad poeder bevat alle 9 essentiële aminozuren.

Een interessante eigenschap van hennepzaadpoeder is dat het een langzaam verterende proteïne is. Langzaam werkende eiwitten die voor het slapengaan worden ingenomen, zorgen ervoor dat er zo min mogelijk spiermassa wordt afgebroken tijdens het slapen.

Hoogwaardig plantaardig

Soja-eiwit isolaat is een proteïne dat, zoals het woord al zegt, wordt geïsoleerd uit de sojaboon. De aminozuren glutamine en arginine zijn volop aanwezig in deze poeder. Het eiwitgehalte is maar liefst 90%.

Soja-eiwit isolaat moet niet verward worden met soja-eiwit concentraat. Het concentraat wekt bij veel mensen darmproblemen op, maar bij isolaat is dat probleem niet aan de orde. Dit terwijl alle goede eigenschappen van soja-eiwit behouden worden.

L-glutamine, dat belangrijk is bij spieropbouw, is ruimschoots in het soja-eiwit isolaat aanwezig.

Triple P

Pompoenpitten proteïne poeder biedt een compleet en krachtig aminozurenprofiel. Deze pitten lijken in voedingswaarden veel op hennepzaad, als je kijkt naar voedzaamheid en omega vetzuren.

Net als de andere proteïne poeders ondersteunt deze de weerstand en zitten er veel vitamines en mineralen in. Deze pit onderscheidt zich echter van de andere poeders door de aanwezigheid van vitamine K, een belangrijk co-enzym.

Met meer dan 60% eiwitten en de bekende nootachtige smaak, is dit een prima keuze als proteïne poeder.

De pit met pit

In zonnebloempit poeder zit magnesium, kalium en fosfor die dienen als elektrolyten om je lichaamsvloeistoffen in balans te houden.

Als grootste voordeel heeft dit poeder natuurlijk de eigenschap eiwitrijk en vezelrijk te zijn, maar net als bij pompoenpitten is zonnebloempit poeder zeer geschikt om in maaltijdrecepten te gebruiken vanwege de smaak.

Proteïne uit bruine rijst

De poeder die vervaardigd wordt uit bruine rijst bevat het hoge eiwitgehalte van 80%. Het barst van de vezels en is goed te mengen in shakes vanwege de neutrale smaak. Het poeder bevat geen allergenen en is zeer goed opneembaar.

Ook in warme maaltijdrecepten behoud deze proteïne zijn voedingswaarde, en is daarom goed te verwerken in bijvoorbeeld muffins.

Be Lean And Mean, Eat Your Protein!

“One Life. One Body. One Chance.”

Creatief met proteïnen

Bovenstaande proteïne poeders zijn zoals gezegd plantaardig en in veel gevallen ook nog biologisch.

Wat al deze proteïne poeders gemeen hebben is dat ze puur natuur en makkelijk verteerbaar zijn. Het valt aan te raden om dergelijke plantaardige poeders af te wisselen en zo van elke specifieke eigenschap een graantje mee te pikken.

Het doel dat ze dienen wordt sowieso met iedere soort bereikt; het binnenkrijgen van een toereikende hoeveelheid proteïne op een aangename manier. Het internet staat vol van recepten voor shakes, smoothies en bakrecepten waarin de poeders verwerkt kunnen worden.

Omdat het gebruik van deze poeders, in bijvoorbeeld recepten, nog relatief nieuw is, is het leuk om te experimenteren met verschillende smaken en texturen. Voor de serieuzere proteïne poeder gebruiker zoals sporters, is de plantaardige variant bij uitstek de meest gezonde keuze.